Glutation jest silnym antyoksydantem, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania narządów i układów organizmu. Synteza glutationu zmniejsza się z wiekiem. Są też inne przyczyny, które przyczyniają się do spadku zawartości tej substancji w organizmie.

Glutation — cechy charakterystyczne

Glutation jest silnym inhibitorem, który jest naturalnie produkowany przez organizm. Jest to jeden z najbardziej rozmownych suplementów dzisiaj, ponieważ zapewnia długą listę korzyści od zapobiegania uszkodzeniom tlenowym do zdrowia skóry i ochrony systemu. Znajduje się również i jest wykorzystywany przez każdą komórkę i tkankę w organizmie, co czyni go ważną cząsteczką dla wielu procesów fizjologicznych.

Glutation jest maleńką cząsteczką tripeptydową złożoną z 3 aminokwasów — soli (zwanej też kwasem glutaminowym), aminokwasu i glicyny. Jest powszechnie określany jako „główny antyoksydant” lub „matka wszystkich antyoksydantów”, ponieważ pomaga przetwarzać i maksymalizować efekty różnych antyoksydantów, takich jak kwas askorbinowy, witamina E, cząsteczka Q10 i kwas alfa-liponowy.

Oto 10 strategii zwiększania poziomutego tego cennego antyoksydantu.

Jedzenie pokarmów o wysokiej zawartości siarki

Siarka jest minerałem niezbędnym do funkcjonowania białek i enzymów. Siarka jest wymagana do produkcji glutationu. Występuje w wołowinie, rybach, drobiu i warzywach krzyżowych. Cebula i czosnek również zwiększają glutation ze względu na zawartość siarki.

Spożycie witaminy C

Witamina C zwiększa poziom glutationu w czerwonych krwinkach i limfocytach. Przekształca zmodyfikowany glutation z powrotem w jego aktywny typ u osób dorosłych. Występuje w dużych ilościach w owocach i warzywach. Pomaga zwiększyć poziom glutationu poprzez atakowanie wolnych rodników, co powoduje zmniejszenie jego zużycia. Przyjmowanie witaminy C zwiększa poziom glutationu w białych krwinkach.

Spożywanie żywności o wysokiej zawartości selenu (Se)

Minerał Se działa jako kofaktor glutationu (związek wymagany do aktywności glutationu). Źródła selenu to m.in. wołowina, kurczak, ryby, twaróg, brązowy ryż, orzechy brazylijskie. Selen wspiera i zwiększa poziom glutationu w organizmie.

Wprowadzenie do diety żywności o wysokiej zawartości glutationu

Organizm samodzielnie syntetyzuje glutation. Istnieją również dietetyczne źródła glutationu — szpinak, awokado, szparagi. Jednak glutation pokarmowy nie jest wystarczająco przyswajany przez organizm. Natomiast pokarmy o wysokim stężeniu glutationu pomagają zmniejszyć uszkodzenia oksydacyjne.

Spożywanie białka serwatkowego

Synteza glutationu w organizmie związana jest z szeregiem aminokwasów. Aminokwas cysteina uczestniczy w produkcji glutationu. Pokarmy o wysokiej zawartości cysteiny, np. białko serwatkowe, zwiększają zapasy glutationu.

Stosowanie suplementów

Stosowanie wysokiej jakości suplementów może pomóc znacznie zwiększyć poziom glutationu. Wśród najlepszych suplementów glutationu są te zawierające wolne prekursory, takie jak glicyna, kwas glutaminowy i cysteina — mogą co najwyżej poprawić poziom glutationu, dzięki czemu poczujesz się lepiej. Oset mleczny zawiera sylimarynę, która ma działanie antyoksydacyjne. Silymaryna utrzymuje stężenie glutationu, zapobiegając uszkodzeniom komórkowym.

Spożywanie ekstraktu z kurkumy

Właściwości lecznicze kurkumy związane są z jej głównym składnikiem, czyli kurkuminą. Kurkumina zwiększa zawartość glutationu i poprawia aktywność pokrewnych enzymów.

Sen

Dobry sen jest ważny dla zdrowia. Przewlekły brak snu powoduje stres oksydacyjny i nieprawidłowe funkcjonowanie hormonów oraz może obniżać poziom glutationu.

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna jest ważna dla utrzymania i zwiększenia stężenia antyoksydantów, a konkretnie glutationu. Pomocne w tej kwestii jest połączenie treningu cardio i innych ćwiczeń z obciążeniem.

Unikanie napojów alkoholowych

Nadużywanie alkoholu jest obarczone marskością wątroby, zapaleniem trzustki, uszkodzeniem płuc i mózgu. Krytyczne obniżenie poziomu glutationu w płucach u osób pijących wiąże się z uszkodzeniem oksydacyjnym spowodowanym uzależnieniem od napojów alkoholowych.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne wpisy

dlaczego żelazo powoduje zaparcia

temat wybrany: dlaczego żelazo powoduje zaparcia Żelazo jest jednym z ważniejszych pierwiastków dla organizmu człowieka. Jego niedobór może prowadzić do anemii, czyli niedokrwistości. Jednak zbyt

1
0
Would love your thoughts, please comment.x

Headline

Never Miss A Story

Get our Weekly recap with the latest news, articles and resources.
Cookie policy
We use our own and third party cookies to allow us to understand how the site is used and to support our marketing campaigns.

Hot daily news right into your inbox.